KURIKULUM STANDARD
PENDIDIKAN MORAL KSSR TAHUN 1, 2 & 3
Standard
Kandungan
|
Standard
Pembelajaran
|
Tahun
1
|
|
4. Berterima
kasih
Perasaan dan perlakuan
untuk menunjukkan pengiktirafan dan penghargaan terhadap sesuatu jasa,
sumbangan atau pemberian
4.1
Mengamalkan sikap berterima kasih
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat:
4.1.1 Mengucapkan
terima kasih dalam pelbagai bahasa
4.1.2 Mengenali
pelbagai cara memberi penghargaan
4.1.3 Menyatakan
perasaan penghargaan atas pemberian yang diterima
4.1.4 Memberi penghargaan
melalui pelbagai cara
4.1.5 Menunjukkan cara memberi penghargaan
|
Standard
Kandungan
|
Standard
Pembelajaran
|
Tahun
2
|
|
4.
Berterima kasih
Perasaan dan perlakuan untuk
menunjukkan
pengiktirafan dan penghargaan terhadap
sesuatu
jasa, sumbangan atau pemberian.
4.1 Mengamalkan budaya berterima kasih
dalam
keluarga
|
4.1.1
menerangkan cara memberi penghargaan dalam
keluarga
4.1.2
menyenaraikan kepentingan memberi penghargaan dalam keluarga
4.1.3
menyedari kepentingan memberi penghargaan dalam keluarga
4.1.4
mengamalkan cara memberi penghargaan dalam keluarga
|
Standard
Kandungan
|
Standard
Pembelajaran
|
Tahun
3
|
|
4.
Berterima kasih
Perasaan dan perlakuan untuk menunjukkan pengiktirafan
Dan penghargaan terhadap sesuatu jasa, sumbangan
atau
pemberian.
4.1 Menunjukkan penghargaan
terhadap sumbangan warga sekolah
|
4.1.1
menyatakan sumbangan warga sekolah
4.1.2
menerangkan cara menghargai sumbangan warga sekolah
4.1.3
menceritakanperasaanapabila menghargaisumbangan warga sekolah
4.1.4
mengamalkan sikap berterima kasih terhadap sumbangan warga sekolah
|
CONTOH RPH KELAS BERCANTUM TAHAP 1 (PENDIDIKAN MORAL)
MAKLUMAT AM
Tahun
|
1
|
2
|
3
|
Tarikh
|
4 Februari 2015
|
||
Masa
|
8.30-9.30 pagi
|
||
Bilangan
Murid
|
2 orang
|
2 orang
|
2 orang
|
Tema
|
Diri Saya
|
Saya dan
keluarga
|
Saya dan
sekolah
|
Tajuk
|
*** Rujuk
tajuk dalam Buku Teks atau tajuk bahan rangsangan utama (tajuk video/ lagu/
sajak dll.)
|
*** Rujuk
tajuk dalam Buku Teks atau tajuk bahan rangsangan utama (tajuk video/ lagu/
sajak dll.)
|
Hargai
sumbangan warga sekolah (Contoh tajuk yang dipetik dari Buku Teks Pendidikan
Moral Tahun 3… yang akan digunakan dalam pembelajaran)
|
Standard
Kandungan
|
4.1
Mengamalkan sikap berterima kasih
|
4.1
Mengamalkan budaya berterima kasih dalam keluarga
|
4.1
Menunjukkan penghargaan terhadap sumbangan warga sekolah
|
Standard
Pembelajaran
|
4.1.2
Mengenali pelbagai cara….
4.1.5
Menunjukkan cara …
|
4.1.1
Menerangkan cara…
4.1.4
Mengamalkan cara…
|
4.1.1
Menyatakan sumbangan…
4.1.3
Menceritakan perasaan apabila …
|
Objektif
|
Pada akhir
pembelajaran murid dapat;
1. Menyebut dua cara….
2.
Melakonkan cara…
|
Pada akhir
pembelajaran murid dapat;
1. Menerangkan tiga cara….
2. Menunjuk
cara memberi penghargaan…
|
Pada akhir
pembelajaran murid dapat;
1. Menyatakan tiga sumbangan….
2.
Menjelaskan perasaan…
|
Pendekatan
|
Pemupukan
Nilai
|
Analisis
Nilai
|
Penjelasan
Nilai
|
EMK
|
ICT – Google
images
|
ICT – You
Tubes
|
i-THINK – Peta bulatan
|
Bahan
Bantu Mengajar
|
1. Komputer + Broadband + LCD
2. Senikata
lagu dll…
|
1. Komputer + Broadband + LCD
2. Sajak
dll…
3. Buku
Teks
|
1. Komputer + Broadband + LCD
2. Video
dll…
|
LANGKAH PdP
Langkah/ Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti PdP
|
Catatan
|
||||
Tahun 1
|
Tahun 2
|
Tahun 3
|
Tahun 1
|
Tahun 2
|
Tahun 3
|
||
Set Induksi
|
Orang yang berjasa kepada saya
|
Orang yang berjasa dalam keluarga
|
Orang yang banyak sumbangan di sekolah
|
Tunjuk
gambar
Soalan:
Siapakah yang paling berjasa?
- Guru
membimbing
Guru
Kaitkan jawapan murid dengan nilai dan tajuk pelajaran
|
Baca sajak
Soalan:
Siapakah yang paling berjasa dalam keluarga?
- Murid
berbincang dengan rakan
Guru
Kaitkan jawapan murid dengan nilai dan tajuk pelajaran
|
Tonton
Video
Soalan:
Jelaskan siapakah yang paling banyak sumbangan di sekolah?
- Murid
berbincang dengan rakan
Guru
Kaitkan jawapan murid dengan nilai dan tajuk pelajaran
|
ABM:
Video
Gambar
Sajak
PENDEKATAN
Analisis
dan Penjelasan Nilai
|
Langkah 1
|
Cara-cara mengucapkan
terima kasih dalam pelbagai bahasa
1.
2.
3.
|
Cara-cara
memberi penghargaan dalam keluarga
1.
2.
3.
|
Sumbangan
warga sekolah:
1.
2.
3.
|
Murid
mengakses Google images `berterima kasih’ dan menyebut dua cara….
(Murid
mengakses internet)
|
Murid
merujuk Buku Teks m. s.. dan menerangkan tiga cara….
(Murid
berbincang)
|
Dengan
menggunakan Peta Bulatan murid mencatatkan tiga sumbangan….
-Guru
membimbing
|
ABM
1. Internet
2. Buku
Teks
3. Peta
Bulatan
KAEDAH
1. kelas
2.
Berpsangan
3. kumpulan
EMK:
1. internet
2. iTHINK
|
Langkah 2
|
Cara-cara mengucapkan
terima kasih dalam pelbagai bahasa
|
Cara-cara
memberi penghargaan dalam keluarga
|
Sumbangan
warga sekolah:
|
Murid
melakonkan …
|
Murid
menunjuk cara
|
Murid
menyatakan perasaan
|
TEKNIK:
1. Lakonan
2. Tunjuk
cara
|
Langkah 3
|
Pemulihan
|
Latihan
bertulis
|
Pengayaan
|
Murid
dibimbing…
|
Murid
membuat latihan dalam buku teks
|
Murid menjawab berdasarkan lembaran kerja
|
ABM:
1. Buku
Teks
2. Lembaran
Kerja
|
Penutup
|
Terima
Kasih
|
Terima
Kasih
|
Terima
Kasih
|
Murid
menyanyi Lagu
|
Murid
menyanyi Lagu
|
Murid
menyanyi Lagu
|
ABM:
Senikata
Lagu `Terima Kasih’
|
Penilaian: ________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Refleksi: ________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Salam sejahtera,
ReplyDeletebagaimana saya boleh menghubungi prof.
017 890 1736
saya ketua penitia pen moral ingin belajar lebih lanjut tentang pendidikan marol