Nama Kursus
|
Isu-Isu Moral dan Cabaran Penghayatan Nilai-nilai Murni
(Moral Issues and Challenges
Towards Appreciation of Moral Values)
|
Kod Kursus
|
ELM
3104
|
Kredit
|
3 (3+0)
|
Jam kontak
|
45 jam
|
Bahasa Pengantar
|
Bahasa Melayu
|
Prasyarat
|
Tiada
|
Semester
|
Pertama/Kedua
|
Hasil Pembelajaran
|
1. Mengenalpasti isu-isu moral di
peringkat tempatan dan global yang menyebabkan keruntuhan akhlak.
2. Menghubungkait proses
sosialisasi dalam pembentukan moral individu dalam menangani masalah moral.
3. Menghayati sumbangan
tokoh-tokoh moral dalam pembentukan nilai-nilai individu.
4. Menerangkan kesan
elemen-elemen yang mencabar penghayatan dan amalan nilai murni.
|
Sinopsis
|
Kursus ini menfokuskan kepada masalah-masalah moral
yang dihadapi dalam sekolah; isu-isu moral tempatan dan isu-isu moral di
peringkat global; sosialisasi moral individu dan apreasiasi moral serta
elemen–elemen yang mencabar penghayatan dan amalan nilai-nilai murni.
This course focuses on moral problems faced in schools;
local and global Moral issues: process of socialisation for individual moral
being and elements that challenge the appreciation and practice of moral
values.
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1
|
Masalah-Masalah Moral di Sekolah
·
Lawan/cabar guru
·
Gangsterisme/buli
·
Vandalisme
·
Melepak
·
Ponteng kelas dan sekolah
·
Cinta Monyet
·
Keciciran
·
Gangguan Seksual
·
Peras
ungut
Catatan:
Masalah-masalah moral di atas
adalah cadangan masalah yang boleh dibincangkan mengikut kesesuaian masa yang
ada.
|
8
|
2
|
Isu-Isu Moral Tempatan
Catatan:
Isu-isu moral tempatan di atas
adalah cadangan isu-isu yang boleh dibincangkan mengikut kesesuaian masa yang
ada.
|
8
|
3
|
Isu-Isu Moral Peringkat Global
·
Homoseksual
·
Hak asasi wanita
·
Hak Kanak-kanak
·
Pornografi
·
Kloning/Genetic Engineering
·
Terrorisme/Keganasan
·
Senjata nuklear
·
AIDS
·
Budaya Gothik
·
Cetak
rompak
Catatan:
Isu-isu moral global di atas
adalah cadangan isu-isu yang boleh dibincangkan mengikut kesesuaian masa yang
ada.
|
8
|
4
|
Sosialisasi Moral Indivivu
-
Konsep sosialisasi
-
Norma Sosial
-
Kawalan sosial
-
-
Keluarga
-
Rakan sebaya
-
Sekolah/institusi
-
Komuniti/masyarakat
-
Media
-
Agensi Tempatan
seperti Yayasan Salam, Majlis AIDS Malaysia, PEMADAM dan MERCY.
-
Agensi antarabangsa seperti UNESCO, WWF, UNICEF
dan LION/Rotary Club.
|
10
|
5
|
Apreasiasi Moral
-
Sumbangan pembentukan
moral oleh tokoh moral keluarga.
-
Model tokoh keluarga
·
Tokoh-tokoh moral tempatan
-
Mengkaji sumbangan moral dan sosial tokoh-tokoh
tempatan terhadap pembentukan sahsiah dan pembangunan negara.
- Mengkaji sumbangan moral dan sosial
tokoh-tokoh antarabangsa dalam pembentukan perkembangan individu bermoral.
Catatan:
Pilih
sekurang-kurangnya seorang tokoh dari tokoh-tokoh yang tersenarai di atas
sebagai topik perbincangan mengikut kesesuaian masa yang ada.
|
6
|
6
|
Elemen-Elemen yang Mencabar Penghayatan
dan Amali Nilai-Nilai Murni
·
Elemen-elemen dalam
sekolah
·
Elemen-elemen dalam
komuniti/masyarakat persekitaran
·
Elemen-elemen di
peringkat global.
Catatan:
Pilih beberapa elemen yang
tersenarai di atas sebagai topik perbincangan mengikut kesesuaian masa yang
ada.
|
5
|
Jumlah
|
45
|
Pentaksiran
|
Kerja Kursus 50%
Peperiksaan
Akhir 50 %
|
Rujukan
Asas
|
Abdul Rahman Md. Aroff
(1999). Pendidikan Moral: Teori etika dan amalan moral. Serdang:
Penerbit Universiti Putra Malaysia
……… & Chang L.H
(1994). Pendidikan Moral: Siri Pendidikan.
Kuala Lumpur: Longman Sdn. Bhd.
Amir Hasan Dawi
(2002). Penteorian Sosiologi dan pendidikan (ed. ke-2). Tanjung Malim: Quantum Books.
Mackinnon, P. (1995). Ethics: Theory and contemporary issues.
USA: Wadsworth Publishing Company
|
Rujukan
Tambahan
|
Eow, B.H. (2000). Pendidikan Moral. Petaling Jaya: Pearson Education Malaysia Sdn.
Bhd.
Kohlberg,
L. (1973). Moral stages and moralization: The cognitive development approach.
Dlm. T. Lickona (ed.) Moral development
and behaviour: Theory research and social issues.
Pojman, L. P. (1998). Ethics discovering right and wrong (3rd.
ed). USA: Wadsworth Publishing Company.
Ryan, K. & Bohlin, K.E. (1999). Building character in schools. CA: Jossey-Bass
|
drabdshatar
No comments:
Post a Comment