Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Pendidikan Moral)
| Nama Kursus | Pengenalan Kepada Konsep Asas Pendidikan Moral (Introduction To Basic Moral Concepts) |
| Kod Kursus | ELM 3101 |
| Kredit | 3 (3+0) |
| Jam Kontak | 45 jam |
| Bahasa Pengantar | Bahasa Melayu |
| Prasyarat | Tiada |
| Semester | Pertama/Kedua |
| Hasil Pembelajaran | 1. Menjelaskan konsep asas moral dan konsep asas nilai. 2. Menganalisis teori-teori etika dan mengaplikasikannya dalam profesion perguruan. 3. Membezakan teori-teori perkembangan moral dan menghubungkaitkan teori perkembangan moral dengan pembentukan insan bermoral. 4. Menghayati dan mengamalkan nilai murni agama dalam kehidupan harian. |
| Sinopsis | Kursus ini memberi pengetahuan dan kemahiran asas tentang konsep asas moral; konsep asas nilai; teori–teori etika; insan bermoral; nilai-nilai agama dan masyarakat; teori-teori perkembangan moral. This course provides students with the knowledge and basic concepts of moral, values, ethical theories, moral being, religious and societal values as well as moral development theories. |
| Tajuk | Kandungan | Jam |
| 1 | Konsep Asas Moral · Moral,akhlak dan etika · Konsep baik, benar dan patut dalam moral · Aliran pemikiran Moral - Naturalis - Emotivis - Intuisionis - Rasionalis | 6 |
| 2 | Konsep Asas Nilai · Definisi dan fungsi nilai · Jenis-jenis nilai | 3 |
| 3 | Teori-teori Etika
- Utilitarianisme - Egoisme
- Eksistentialisme - Prinsip Kewajipan
| 12 |
| 4 | Insan Bermoral
- Penaakulan Moral - Emosi Moral - Tingkah laku moral · Prinsip-prinsip asas kemoralan - Altruisme - Keadilan - Autonomi · Profil insan bermoral - Ciri-ciri insan bermoral - Peranan guru dalam pembentukan insan bermoral | 3 |
| 5 | Nilai-nilai Agama dan Masyarakat · Nilai agama/kepercayaan - Islam - Kristianiti - Buddhisme - Hinduisme - Sikhisme - Taoisme - Confucianisme - Animisme · Nilai Masyarakat Malaysia - Nilai tradisional - Perubahan nilai masyarakat Malaysia | 12 |
| 6 | Teori Perkembangan Moral Kanak-Kanak · Teori Perkembangan Moral Kognitif (Piaget dan Kolhberg) · Teori Perkembangan Sosial (Bandura dan Durkheim) · Teori Pembelajaran Humanistik (Carl Rogers) | 9 |
| Jumlah | 45 | |
| Penilaian | Kerja Kursus 50 % Peperiksaan Akhir 50 % |
| Rujukan Asas | Abdul Rahman Md. Aroff (1999). Pendidikan Moral: Teori etika dan amalan moral. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia ……… & Chang L.H (1994). Pendidikan Moral: Siri pendidikan. Kuala Lumpur: Longman Sdn. Bhd. Thiroux, J.P. (2001). Ethics: Theory and practice. (7th. ed). New Jersey: Prentice Hall. |
| Rujukan Tambahan | Durkheim, Emile. ( 1973). Moral Education: A study in the theory & application of the Sociology of education. New York: The Free Press. Eow, B.H. (2000). Pendidikan Moral. Petaling Jaya: Pearson Education Malaysia Sdn. Bhd. Koo K. P. & Tang C.T. (1990). Pendidikan Moral. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman. Mackinnon, P. (1995). Ethics: Theory and contemporary issues. USA: Wadsworth Publishing Company Pojman, L. P. (1998). Ethics discovering right and wrong (3rd ed.). USA: Wadsworth Publishing Company. |
No comments:
Post a Comment