Sunday 8 January 2012

Pro Forma Kursus Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian (Pendidikan Moral) PISMP Sem. 3, Unit TESL 3, Jan-Mei 2012

Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Pendidikan Moral)

Nama Kursus
Pengenalan Kepada Konsep Asas Pendidikan Moral
(Introduction To Basic Moral Concepts)
Kod Kursus
ELM 3101
Kredit
3 (3+0)
Jam Kontak
45 jam
Bahasa Pengantar
Bahasa Melayu
Prasyarat
Tiada
Semester
Pertama/Kedua
Hasil Pembelajaran
1.    Menjelaskan konsep asas moral dan konsep asas nilai.
2.    Menganalisis teori-teori etika dan mengaplikasikannya dalam profesion perguruan.
3.    Membezakan teori-teori perkembangan moral dan menghubungkaitkan teori perkembangan moral dengan pembentukan insan bermoral.
4.    Menghayati dan mengamalkan nilai murni agama dalam kehidupan harian.
Sinopsis
Kursus ini memberi pengetahuan dan kemahiran asas tentang konsep asas moral; konsep asas nilai; teori–teori etika; insan bermoral; nilai-nilai agama dan masyarakat; teori-teori perkembangan moral.

This course provides students with the knowledge and basic concepts of moral, values, ethical theories, moral being, religious and societal values as well as moral development theories.
















Tajuk
Kandungan
Jam
1
Konsep Asas Moral
·      Moral,akhlak dan etika
·      Konsep baik, benar dan patut dalam moral
·     Aliran pemikiran Moral
-       Naturalis
-       Emotivis
-       Intuisionis
-       Rasionalis
6
2
Konsep Asas Nilai
·      Definisi dan fungsi nilai
·      Jenis-jenis nilai
3
3
Teori-teori Etika
  • Teori Teleologikal
-       Utilitarianisme
-       Egoisme
  • Teori Deontologikal
-       Eksistentialisme
-       Prinsip Kewajipan
  • Teori Kemoralan Sosial
  • Teori Keperibadian Mulia
12
4
Insan Bermoral
  • Dimensi moral individu
-       Penaakulan Moral
-       Emosi Moral
-       Tingkah laku moral
·        Prinsip-prinsip asas kemoralan
-       Altruisme
-       Keadilan
-       Autonomi
·        Profil insan bermoral
-       Ciri-ciri insan bermoral
-       Peranan guru dalam pembentukan insan bermoral
3
5
Nilai-nilai Agama dan Masyarakat
·       Nilai agama/kepercayaan
-       Islam
-       Kristianiti
-       Buddhisme
-       Hinduisme
-       Sikhisme
-       Taoisme
-       Confucianisme
-       Animisme
·      Nilai Masyarakat Malaysia
-       Nilai tradisional
-       Perubahan nilai masyarakat Malaysia
12
6
Teori Perkembangan Moral Kanak-Kanak
·         Teori Perkembangan Moral Kognitif
      (Piaget dan Kolhberg)
·         Teori Perkembangan Sosial
      (Bandura dan Durkheim)
·         Teori Pembelajaran Humanistik
      (Carl Rogers)
9
Jumlah
45


Penilaian
Kerja Kursus                 50 %
Peperiksaan Akhir         50 %
Rujukan
Asas
Abdul Rahman Md. Aroff (1999). Pendidikan Moral: Teori etika dan amalan moral. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia

……… & Chang L.H (1994). Pendidikan Moral: Siri pendidikan. Kuala Lumpur: Longman Sdn. Bhd.

Thiroux, J.P. (2001). Ethics: Theory and practice. (7th. ed). New Jersey: Prentice Hall.
Rujukan
Tambahan
Durkheim, Emile. ( 1973). Moral Education: A study in the theory & application of the Sociology of education. New York: The Free Press.
Eow, B.H. (2000). Pendidikan Moral. Petaling Jaya: Pearson Education Malaysia Sdn. Bhd.

Koo K. P. & Tang C.T. (1990). Pendidikan Moral. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman.

Kurtins, W. M. and Gewirtz, J.L. (1995). Moral development: an introduction. US: Allyn and Bacon.

Mackinnon, P. (1995). Ethics: Theory and contemporary issues. USA: Wadsworth Publishing Company

Pojman, L. P. (1998). Ethics discovering right and wrong (3rd ed.). USA: Wadsworth Publishing Company.

 dr abd shatar

No comments:

Post a Comment