INSTITUT PENDIDIKAN GURU
KAMPUS TENGKU AMPUAN AFZAN
PENTAKSIRAN
KERJA KURSUS-PROJEK
(Jadual
Spesifikasi Tugasan, Soalan Tugasan dan Rubrik Pemarkahan)
Kursus: |
ELM 3103: Pentaksiran dan Pengurusan Mata Pelajaran Pendidikan Moral di Sekolah |
Tempoh: 4 minggu |
Tarikh Mula: 17 Februari 2014 Tarikh Hantar:17 Mac 2014 |
|
Program: |
PISMP |
Semester/ Tahun |
1/ 2014 |
|
Ambilan |
Januari 2012 |
|||
Kumpulan: |
TESL1/ TESL2/ BT |
|||
Disediakan oleh: |
Dr. ABD. SHATAR BIN CHE ABD. RAHMAN |
|||
Disahkan oleh: |
Penyelaras Kursus |
Ketua Jabatan |
||
Nama &Tandatangan |
|
|||
Tarikh: |
|
|||
INSTITUT PENDIDIKAN GURU
KAMPUS TENGKU AMPUAN AFZAN
JADUAL SPESIFIKASI
TUGASAN PROJEK
JABATAN :
PENDIDIKAN ISLAM DAN MORAL
MATA
PELAJARAN : ELM 3103 PENTAKSIRAN DAN PENGURUSAN
MATAPELAJARAN PENDIDIKAN MORAL DI SEKOLAH
KUMPULAN : PISMP AMBILAN JANUARI 2012 (TESL1/ TESL2/ BT)
SEMESTER : LIMA
Tarikh Mula
|
17 Februari 2014
|
Tarikh Hantar
|
17 Mac 2014
|
Hasil Pembelajaran Kursus:
1. Membina instrumen dan item pentaksiran secara
formal dan tidak formal dalam Pendidikan Moral.
2. Menghuraikan
masalah-masalah yang dihadapi dalam pentaksiran formal dan tidak formal dalam
Pendidikan Moral.
3. Mendapat gambaran skop
pengurusan matapelajaran Pendidikan Moral di sekolah.
4. Mengenalpasti peranan dan
tanggungjawab guru Pendidikan Moral dalam merealisasikan aspirasi negara.
Kerja kursus ini bagi menilai hasil pembelajaran 1 dan 2
Objektif Projek:
Pada akhir tugasan ini pelajar dapat:1. Menjelaskan pentaksiran
formal dan tidak formal.
2. Membina Jadual Spesifikasi Ujian
(JSU) Pendidikan Moral KBSR.
3. Membina instrumen pentaksiran
formal dan tidak formal.
4. Menghasilkan satu penulisan
refleksi berkaitan dengan tugasan.
Spesifikasi Tugasan
TOPIK
|
TUGASAN
|
WAJARAN
|
CATATAN
|
Tugasan 1
. 1. Pentaksiran formal daan tidak
formal dalam Pendidikan Moral
. KBSR.
2. Masalah yang dihadapi
dalam
pentaksiran formal dan tidak
formal
dalam Pendidikan Moral.
3. Jadual Spesifikasi Ujian
(JSU)
Pendidikan Moral Tahun 5/6.
4. Instrumen pentaksiran
formal dan tidak
formal dalam
.
Pendidikan Moral
KBSR.
Tugasan 2
. 1. Pentaksiran formal daan tidak
. formal dalam Pendidikan Moral KBSR.
.
2. Masalah yang dihadapi
dalam
pentaksiran formal dan tidak
formal
dalam Pendidikan Moral.
3. Jadual Spesifikasi Ujian
(JSU)
Pendidikan Moral Tahun 5/6.
.
4. Instrumen pentaksiran
.
formal dan tidak
formal dalam .
Pendidikan Moral
KBSR.
|
. 1. Penulisan Esei
- Meninjau beberapa literatur
mengenai
pentaksiran formal dan tidak
formal dalam Pendidikan Moral KBSR.
- Analisis persamaan dan perbezaan
antara pentaksiran formal KBSR dan
Penilaian Berasaskan Sekolah
(PBS) KSSR
menggunakan borang pengurusan
grafik ’Peta Buih Berganda’
(i-THINK).
- Menghuraikan masalah-masalah
yang
dihadapi dalam pentaksiran formal
dan tidak
formal dalam Pendidikan Moral.
- Membina Jadual Spesifikasi Ujian
(JSU) Pendidikan Moral Tahun 5/6
bagi penyediaan soalan Peperiksaan
Pertengahan Tahun.
- Membina instrumen
pentaksiran
pentaksiran formal dan tidak formal
dalam Pendidikan Moral KBSR berdasarkan
JSU, iaitu;
i. 3 soalan aneka pilihan yang
berbeza aras.
ii. 3 soalan subjektif.
iii. 5 soalan temubual.
iv. 5 item senarai semak.
- Menulis refleksi pengalaman
yang dilalui
semasa penulisan esei. serta pengetahuan
baharu yang diperoleh.
- Panjang esei ialah 2500 patah
perkataan (+/- 15 muka surat).
2. Kuiz
-
5 soalan aneka pilihan
-
2 soalan struktur.
-
1 soalan esei
(Dilaksanakan pada:
(26 Feb. 2014.)
|
80%
20%
|
Kriteria Pengukuran:
-
Liputan dan Kandungan
-
Kualiti reviu
-
Persembahan
-
Organisasi
-
Bahasa
-
Rujukan dan bahan-bahan
sokongan
Komitmen:
-
-Menunjukkan kesungguhan dan penglibatan penuh dalam
tugasan.
-
-Berusaha mencari pelbagai sumber rujukan terkini
-
Penulisan mengikut format yang betul. (APA style).
Refleksi
-
Menunjukkan keupayaan pemikiran reflektif dan mencatat
refleksi yang bermutu.
Kriteria
Pentaksiran:
Berdasarkan skema
pemarkahan.
|
INSTITUT PENDIDIKAN GURU
KAMPUS TENGKU AMPUAN AFZAN TUGASAN PROJEK
TAJUK PROGRAM :
PISMP ambilan januari 2012 – TESL1/ TESL2/ BT
|
NAMA PELAJAR :
|
||||||
KOD DAN NAMA
KURSUS :
ELM 3103: Pentaksiran dan Pengurusan Mata Pelajaran
Pendidikan Moral di Sekolah
|
|
Semester: 5
|
|||||
TARIKH
MULA
|
17 Februari 2014
|
TARIKH
HANTAR
|
17 Mac 2014
|
Hasil Pembelajaran Kursus: 1.
Membina instrumen dan item pentaksiran secara formal dan tidak
formal dalam Pendidikan Moral.
2.
Menghuraikan
masalah-masalah yang dihadapi dalam pentaksiran formal dan tidak formal dalam
Pendidikan Moral.
3.
Mendapat gambaran skop
pengurusan matapelajaran Pendidikan Moral di sekolah.
4.
Mengenalpasti peranan dan
tanggungjawab guru Pendidikan Moral dalam merealisasikan aspirasi negara.
Kerja Kursus ini bagi menilai hasil pembelajaran 1 dan 2 Objektif Projek:
Pelajar dapat melaksanakan tugas-tugas
berikut: 1.
Menjelaskan pentaksiran
formal dan tidak formal dalam KBSR..
2.
Membina Jadual
Spesifikasi Ujian (JSU).
3.
Membina instrumen
pentaksiran formal dan tidak formal.
4.
Menghasilkan satu
penulisan refleksi berkaitan dengan tugasan.
Tugasan Projek (100%)
Pentaksiran merupakan satu proses mendapatkan maklumat dan
seterusnya membuat penilaian tentang produk sesuatu proses pendidikan. Keberkesanan
sesuatu proses pendidikan dapat diuji melalui pentaksiran formal dan tidak
formal.
Berdasarkan penyataan di atas para pelajar
dikehendaki :
1.
Menulis esei lengkap
mengenai pentaksiran formal dan tidak formal dalam Pendidikan Moral KBSR.2.. Membuat banding beza antara pentaksiran formal KBSR dan
Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) KSSR
menggunakan borang
pengurusan grafik ’Peta Buih Berganda’ (i-THINK).3.
Membina Jadual Spesifikasi Ujian
(JSU) Pendidikan Moral Tahun 5/6 bagi penyediaan soalan Peperiksaan
Pertengahan Tahun.4. Membina instrumen pentaksiran formal dan tidak
formal seperti berikut: i.
Objektif (soalan mestilah
mengikut aras Taksonomi Bloom iaitu sebanyak 3 soalan).
ii. Subjektif ( 3 soalan)
iii.
Temubual (5 soalan) iv. Senarai semak pemerhatian
(5 item)
5.
Menulis refleksi
berhubung dengan tugasan di atas. Penulisan refleksi ini mestilah menunjukkan
kefahaman
anda menganalisis pengalaman yang
dilalui bagi menyiapkan tugasan projek ini. Panduan Pelaksanaan Projek1. Tugasan ini ialah tugasan
individu .2. Anda boleh bergerak
secara kolaboratif untuk mengumpul data atau maklumat.3. Format penulisan tugasan
adalah seperti yang berikut:3.1 Muka depan hendaklah mengikut
templat terkini.3.2 Font Arial.3.3 Saiz huruf - 113.4 Langkau 1.5 baris3.5 Rujukan mengikut format American
Psychological Association (APA style).4. Panjang esei adalah
antara 2500 hingga 3000 patah perkataan dan tidak melebihi 15 muka surat5. Rujukan tidak termasuk
dalam jumlah pengiraan perkataan.6. Amalan plagiat tidak
dibenarkan sama sekali.7. Tugasan ini membawa
markah 100% dan wajaran 50 %.
Tugasan yang baik harus menunjukkan kriteria
yang berikut: 1.
Liputan isi kandungan
yang menyeluruh, konsisten dan terperinci.2.
Bukti-bukti dan
bahan-bahan yang dapat menyokong hujah-hujah anda hendaklah dikemukakan.3.
Keseluruhan isi dan
pengolahan perlu menunjukkan ketulenan dengan sokongan ilmiah.4.
Format dan organisasi
laporan perlu jelas dan koheren.5.
Penulisan tugasan
harus menunjukkan kematangan hujah, kefasihan bahasa, laras bahasa yang sesuai
dan tiada
kesalahan ejaan.
Disediakan oleh,
Disemak oleh, Disahkan oleh,
(Dr. ABD. SHATAR CHE ABD. RAHMAN) (HEGRETUL AL-AMIN SAHBUDIN)
Pensyarah Cemerlang
Ketua Unit Moral (SME)
Disahkan oleh,
(JAMALUDDIN ADAM)
Ketua Jabatan JAPIM
RUBRIK PEMARKAHAN
HOLISTIK
TUGASAN PROJEK
|
|
TAJUK PROGRAM : PISMP AMBILAN JANUARI 2011
|
SEMESTER : 5
|
TAJUK KURSUS : (ELM 3103) PENTAKSIRAN DAN PENGURUSAN MATAPELAJARAN
PENDIDIKAN MORAL
|
Skala
|
Deskriptor
|
Amat Cemerlang
90 - 100
|
Kandungan
·
Menunjukan pengetahuan
yang sangat luas dan menyeluruh dan terkini
·
Liputan yang
menyeluruh, konsisten dan terperinci
Perbincangan Kritikal & Reflektif
·
Pemahaman konseptual
diaplikasikan dengan sangat berkesan
·
Hujah disokong dengan
bukti yang kukuh dan tepat serta menunjukan keupayaan membincangkan
penyelidikan terkini yang berkaitan
·
Perbincangan yang amat
jelas dan kritikal dan mempunyai keupayaan menganalisis dan mensintesis
berserta kesimpulan yang menyeluruh
·
Dapat mencungkil
pemikiran pembaca dengan berkesan
Organisasi
·
Organisasi maklumat
yang cemerlang
·
Struktur yang sangat
jelas dengan mengaitkan setiap bahagian dengan bahagian yang lain secara
logik
·
Pengurusan aktiviti
dilaksanakaan dengan cemerlang
Bahasa
·
Sangat lancar,
penggunaan perbendaharaan kata yang pelbagai luas dan bersesuaian
·
Struktur ayat betul
dengan gaya bahasa yang menarik dan menepati isi yang hendak disampaikan.
·
Ejaan betul
·
Sebutan jelas dan betul
Kemahiran Merujuk
·
Rujukan yang relevan
dan menunjukan bacaan yang sangat luas daripada pelbagai sumber
·
Hasil penulisan
menjurus dan menepati Publication Manual of
the American Psychological Association( APA style) serta
konvension penulisan akademik
·
Hasil disertakan dengan
bahan sokongan yang amat sesuai
|
Cemerlang
80 - 89
|
Kandungan
·
Menunjukan pengetahuan
yang menyeluruh dan terkini
·
Liputan yang cukup,
konsisten dan memenuhi keperluasan tugasan.
Perbincangan Kritikal & Reflektif
·
Pemahaman konseptual
diaplikasikan dengan berkesan
·
Hujah disokong dengan
bukti yang sesuai dan menunjukan adanya keupayaan membincangkan penyelidikan
·
Perbincangan yang jelas
dan kritikal dan mempunyai keupayaan menganalisis dan mensintesis berserta
kesimpulan yang menyeluruh
·
Dapat mencungkil
pemikiran pembaca dengan baik
Organisasi
·
Organisasi maklumat
yang baik
·
Struktur dan
perkembangan idea jelas secara keseluruhan walaupun terdapat kekurangan pada
beberapa bahagian
·
Pengurusan aktiviti
dilaksanakaan dengan baiknya
Bahasa
·
lancar, penggunaan
perbendaharaan kata yang luas dan bersesuaian
·
Struktur ayat betul dan
menepati isi yang hendak disampaikan.
·
Sedikit kesilapan ejaan
·
Sebutan betul walaupun
terdapat sedikit pengaruh bahasa lain/loghat
Kemahiran Merujuk
·
Rujukan yang relevan
dan menunjukan bacaan yang luas daripada pelbagai sumber
·
Hasil penulisan
menjurus dan menepati Publication Manual of the American Psychological
Association( APA style) serta konvension penulisan akademik
·
Hasil disertakan dengan
bahan sokongan yang amat sesuai
|
Kepujian
65- 79
|
Kandungan
·
Menunjukan pengetahuan
yang memuaskan.
·
Memenuhi kriteria
kandungan tetapi terdapat bahagian yang tidak jelas.
Perbincangan Kritikal & Reflektif
·
Pemahaman konseptual
diaplikasikan dengan memuaskan
·
Cuba membuat hujahan
dan cuba membincangkan penyelidikan tetapi kurang sesuai pada beberapa
bahagian
·
Wujud elemen
perbincangan kritis pada beberapa bahagian,ada menunjukan keupayaan
menganalisis dan mensintesis berserta kesimpulan yang menyeluruh
·
Dapat mencungkil
pemikiran pembaca dengan memuaskan
Organisasi
·
Organisasi maklumat
yang memuaskan
·
Struktur ada tetapi
kurang jelas. Sebahagian isi sahaja dalam sesuatu bahagian yang dikaitkan
dengan bahagian lain
·
Terdapat unsur
pengulangan idea
·
Pengurusan aktiviti
dilaksanakaan dengan memuaskan
Bahasa
·
Agak lancar, penggunaan
perbendaharaan kata yang bersesuaian
·
Sebahagian besar
struktur ayat betul dan sesuai dengan isi yang hendak disampaikan. Walaupun
terdapat kesalahan pada beberapa bahagian
·
Kesalahan ejaan ketara
·
Sebutan betul tetapi
pengaruh bahasa lain/loghat ketara
Kemahiran Merujuk
·
Rujukan yang relevan
dan menunjukan bacaan yang memuaskan
·
Hasil penulisan
menjurus dan mengikuti Publication Manual of the American Psychological
Association( APA style) serta konvension penulisan akademik
·
Hasil disertakan dengan
bahan sokongan yang memuaskan
|
Lulus
50 - 64
|
Kandungan
·
Menunjukan pengetahuan
yang berkaitan yang terhad.
·
Kandungan tidak
lengkap.
Perbincangan Kritikal & Reflektif
·
Perbincangan menunjukan
pemahaman konseptual yang terhad
·
Tiada percubaan untuk
membuat hujah atau membincangkan penyelidikan
·
Perbincangan terhad,
kurang kritis, kurang keupayaan menganalisis dan mensintesis
·
Kurang mencungkil
pemikiran pembaca
Organisasi
·
Organisasi maklumat yang
kurang memuaskan
·
Struktur yang tidak
lengkap dan tiada kesimpulan yang jelas
·
Pengurusan dan
perlaksaan aktiviti yang kurang memuaskan
Bahasa
·
Keseluruhan kurang
lancar, penggunaan perbendaharaan kata yang terhad
·
Struktur ayat banyak
yang perlu dibetulkan
·
Kesalahan ejaan yang
sangat ketara
·
Sering kali terdapat kesalahan
berulang.
Kemahiran Merujuk
·
Hanya beberapa rujukan
yang relevan
·
Hasil penulisan kurang
menjurus dan kurang menepati Publication Manual of the American
Psychological Association( APA style) serta konvension penulisan akademik
·
Hasil disertakan dengan
bahan sokongan yang terhad
|
Gagal
0 – 49
|
Kandungan
·
Menunjukan Pengetahuan
berkaitan yang sangat lemah.
·
Kandungan tidak
lengkap.
Perbincangan Kritikal & Reflektif
·
Jelas menunjukan tiada
pemahaman konsep
·
Tiada percubaan untuk
membuat hujah atau membincangkan penyelidikan
·
Perbincangan sangat
terhad, tidak kritis, tiada keupayaan menganalisis dan mensintesis
·
Kurang mencungkil
pemikiran pembaca
Organisasi
·
Organisasi maklumat
yang lemah
·
Struktur tidak lengkap
dan tiada kesimpulan yang jelas
·
Gagal mengurus dan
melaksanakan aktiviti
Bahasa
·
Keseluruhan tidak
lancar, penggunaan perbendaharaan kata amat terhad
·
Seringkali penyampaian
tidak difahami
·
Hampir keseluruhan
struktur ayat perlu dibetulkan
·
Kesalahan ejaan yang
sangat ketara
·
Sebahagian besar
sebutan salah
Kemahiran Merujuk
·
Kurang atau hampir
tiada rujukan
·
Tiada menepati
Publication Manual of the American Psychological Association( APA style)
serta konvension penulisan akademik
·
Kurang atau hampir
tiada bahan sokongan
|
Minta kongsi...
ReplyDeleteTerima kasih