Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan
Kepujian
(Pendidikan Moral)
Nama Kursus
|
Kurikulum dan Kaedah Pengajaran Pendidikan Moral
(Moral
Education Curriculum and Teaching Methods)
|
Kod Kursus
|
ELM3102
|
Kredit
|
3(3+0)
|
Jam kontak
|
45 Jam
|
Bahasa Pengantar
|
Bahasa Melayu
|
Prasyarat
|
Tiada
|
Semester
|
Pertama/Kedua
|
Hasil Pembelajaran
|
1. Mentafsir sukatan pelajaran
Pendidikan Moral sekolah rendah dan menghubungkaitkan sukatan pelajaran
dengan perancangan semester dan tahunan.
2. Mengaplikasi pelbagai kaedah
pengajaran dan bahan pengajaran dalam sesi pengajaran mikro dan makro.
3. Menyediakan rancangan persediaan
harian Pendidikan Moral yang lengkap.
4. Menghubungkaitkan pendekatan
pengajaran Pendidikan Moral dengan perancangan aktiviti pengajaran pembelajaran
harian.
|
Sinopsis
|
Kursus ini memberi pengetahuan dan kemahiran asas yang
perlu untuk mentafsir sukatan pelajaran Pendidikan Moral sekolah rendah; penyediaan
rancangan semester dan persediaan mengajar harian; pendekatan ,kaedah, kemahiran
serta sumber dalam pengajaran pembelajaran Pendidikan Moral; menjalankan sesi
amali pengajaran mikro dan makro.
This course provides students with the
knowledge and basic skills needed to interpret the primary school moral education
syllabus, preparing the scheme of work, lesson planning, approaches, methods,
skills and resources for the teaching and learning activities as well as
micro and macro teaching practical.
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1
|
Teori
Pengenalan Sukatan dan Huraian Sukatan
Pelajaran Pendidikan Moral Sekolah Rendah
·
Sejarah dan kepentingan
Pendidikan Moral di Malaysia.
·
Pengenalan kepada
sukatan pelajaran Pendikan Moral KBSR.
-
Matlamat dan objektif
Pendidikan Moral
-
Rangka konsep
-
Organisasi kandungan
sukatan pelajaran
·
Perincian huraian sukatan
Pendidikan Moral KBSR.
-
Perkembangan isi kandungan
-
Cadangan isu dan situasi
-
Nilai
-
Kandungan akademik
-
Hasil pembelajaran
-
Cadangan aktiviti
|
3
|
2
|
Persediaan Rancangan Pelajaran Semester dan Rancangan Harian Pendidikan Moral
·
Perincian butiran rancangan
pengajaran semester.
-
Merancang pecahan
nilai bagi setiap minggu dan semester.
·
Perincian butiran
Rancangan Pelajaran Harian
·
Penulisan Hasil
Pembelajaran dari segi kognitif, afektif dan tingkah laku
|
3
|
3
|
Pendekatan Pengajaran Pendidikan Moral
·
Pengenalan dan kepentingan
Pendekatan Pendidikan Moral.
· Analisis Pendekatan Pendidikan Moral.
-
Pendekatan Pemupukan
Nilai
-
Pendekatan Bertimbang
Rasa
-
Pendekatan Rasional
-
Pendekatan Tindakan
Sosial
-
Pendekatan Moral
Kognitif
-
Pendekatan Penjelasan
Nilai
-
Pendekatan Analisis
Nilai
· Pendekatan Pengajaran Pendidikan Moral baru.
-
Pendekatan Kepedulian (Caring Approach – Nodding)
-
Pendekatan Berasaskan
Kemahiran (Skill Based Approach-
Narvaez)
-
Pendekatan Domain (Domain
Approach – Nucci)
|
6
|
4
|
Strategi dan Kaedah dalam Pengajaran Pembelajaran
Pendidikan Moral
|
9
|
5
|
Aplikasi Kemahiran dalam Pengajaran Pembelajaran Pendidikan Moral
·
Pembelajaran berasaskan
Teori Of Constraint
·
Pembelajaran Aktif
·
Pembelajaran
Kontekstualisme
·
Pembelajaran
Konstruktivisme
·
Kemahiran Berfikir
secara Kritis dan Kreatif
·
Kemahiran Kajian Masa
Depan
·
Integrasi Kecerdasan
Emosi (KKE) dalam pengajaran Pendidikan Moral
|
3
|
6
|
Sumber Pengajaran dan Pembelajaran
·
Pengenalan kepada
sumber pengajaran dan pembelajaran dalam Pendidikan Moral.
-
Kepentingan sumber
-
Jenis-jenis sumber
-
Pemilihan dan
penggunaan sumber
·
Penggunaan multi media
dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Moral.
-
Kepentingan mengguna
multi media.
-
Jenis-jenis multi
media – audio dan visual, Internet, CD-Rom.
-
Penyediaan dan cabaran
dalam penggunaan multi media.
|
3
|
7
|
Persembahan Pengajaran Mikro dan Makro Pendidikan Moral
-
Set induksi, penerangan,
penyoalan dan peneguhan
-
Penggunaan sumber dan bahan
bantuan mengajar
-
Variasi rangsangan
-
Penutup
|
15
|
8
|
Penilaian
Pengajaran Makro
-
Unsur-unsur penilaian
-
Peringkat-peringkat penilaian
-
Fomat penilaian
·
Jurnal Refleksi
·
Menulis refleksi
penilaian kendiri selepas pengajaran makro.
·
Menjalankan Penilaian rakan
sebaya dan pensyarah terhadap kekuatan dan kelemahan dalam pengajaran makro.
|
3
|
|
Jumlah
|
45
|
Pentaksiran
|
Kerja Kursus 60 %
Peperiksaan
Akhir 40 %
|
Rujukan
Asas
|
Abdul Rahman Md. Aroff & Chang L.H (1994). Pendidikan Moral: Siri pendidikan. Kuala Lumpur: Longman Sdn. Bhd.
Mukherjee, H,J,E,
Chang, L.H., dan N. S. Rajendran (1992). Strategi
pengajaran pendidikan Moral KBSM. Petaling Jaya Fajar Bakti Sdn.
Bhd.
Pusat Perkembangan
Kurikulum. Kementerian Pendidikan Malaysia (2003). Huraian Sukatan Pendidikan Moral Tahun 3 dan 4. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka
|
Rujukan
Tambahan
|
Al-Altas S. N. (1976). Islam: The concept of religion & the foundation of ethnic &
morality.
Huitt, W. (2003). Important
values for school-aged children and youth: A preliminary report.
Kementerian Penddikan
Malaysia (2000). Sukatan pelajaran Kurikulum
Bersepadu Sekolah Rendah: Pendidikan
Moral. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Rajendran, N.S. &
Ee, A.M. (1988) Pendidikan Moral untuk
bakal guru. Kuala Lumpur :
Longman.
Ryan, K. & Bohlin,
K.E. (1999). Building character in
schools. CA: Jossey-Bass.
|
No comments:
Post a Comment