Pengujian
•
proses
penyerahan set soalan yang piawai yang perlu dijawab, atau satu set instrumen bersama satu prosedur yang sistematik bagi mengukur sampel tingkah laku atau
perubahan seseorang individu atau pelajar.
•
“Ujian
ialah satu prosedur yang sistematik untuk memerhati perlakuan atau tingkah laku
seseorang individu dan menjelaskannya dengan bantuan skala bernombor, atau satu
sistem yang berkategori” (Cronbach, 1970)
•
Maklumat
yang diperoleh daripadanya akan dijadikan dasar untuk membuat penilaian atau pengadilan”.
(Raminah 1991:2).
Pengukuran
•
“suatu
proses untuk mendapatkan penjelasan secara numerik (melalui angka) tentang
sebanyak mana individu/pelajar mempunyai sesuatu ciri yang diukur dengan
menggunakan alat tertentu”.
•
Contohnya, Ramli mendapat 60 peratus dalam ujian
Matematik. Kita tidak menyatakan prestasi Ramli sama ada baik atau
sebaliknya.
•
Hasil
daripada pemarkahan jawapan pelajar, satu ukuran yang disebut
sebagai “markah”.
Penilaian
• Penilaian
boleh dianggap sebagai proses membuat pertimbangan atau keputusan dalam
memberikan nilai, mutu, kualiti atau harga bagi sesuatu benda atau perkara.
• Stufflebeam
et al. (1971:xxv) menyatakan penilaian sebagai “proses delineating,
mencari dan memberikan maklumat yang berguna dalam mempertimbangkan
alternatif-alternatif keputusan”.
• Gay
(1985) berpendapat bahawa “penilaian ialah satu proses yang sistematik
semasa mengumpul dan menganalisis data bagi menentukan sama ada sesuatu
objektif yang telah ditetapkan itu telah tercapai”.
• Popham
(1975) menyatakan penilaian yang sistematik perlu mempunyai satu tafsiran yang
formal tentang nilai fenomena pendidikan.
No comments:
Post a Comment