Saturday, 5 January 2013


Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Pendidikan Moral)

Nama Kursus
Pentaksiran dan Pengurusan Matapelajaran Pendidikan Moral di Sekolah
(Evaluation and Management of Moral Education Subject in School)
Kod Kursus
ELM 3103
Kredit
3 (3+0)
Jam kontak
45 jam
Bahasa Pengantar
Bahasa Melayu
Prasyarat
Tiada
Semester
Pertama/kedua
Hasil Pembelajaran
1.    Membina instrumen dan item pentaksiran secara formal dan tidak formal dalam Pendidikan Moral.
2.    Menghuraikan masalah-masalah yang dihadapi dalam pentaksiran formal dan tidak formal dalam Pendidikan Moral.
3.    Mendapat gambaran skop pengurusan matapelajaran Pendidikan Moral di sekolah.
4.    Mengenalpasti peranan dan tanggung jawab guru Pendidikan Moral dalam merealisasikan aspirasi negara.
Sinopsis
Kursus ini memberi pengetahuan dan kemahiran asas yang perlu untuk menjalankan pentaksiran Pendidikan Moral secara formal dan tidak formal; isu-isu dalam pentaksiran Pendidikan Moral; pengurusan matapelajaran Pendidikan Moral: tanggungjawab guru moral dalam merealisasikan aspirasi negara.

In this course, students will learn how to carry out the assessment of Moral Education in primary school level; issues faced in assessment of Moral Education; the manangement of Moral Education as a subject in primary schools; the role of moral education teachers in fulfilling the country’s aspirations.


Tajuk
Kandungan
Jam
1
Pentaksiran Pendidikan Moral di Sekolah Rendah
  • Pentaksiran secara formal.
-       Jenis-jenis penilaian formal
-       Jadual Spesfikasi Ujian
  • Pentaksiran secara tidak formal.
-       Jenis-jenis pentaksiran tidak formal
5
2
Pembinaan Instrumen dan Item Pentaksiran dalam Pendidikan Moral
  • Jenis-jenis instrumen pentaksiran formal.
-       Objektif
-       Subjektif
  • Jenis-jenis instrumen pentaksiran tidak formal.
-       Pemerhatian
-       Temubual
-       Hasil kerja murid
-       Senarai semak
-       Rekod Anekdot
15
3
Isu-isu dalam Pentaksiran Pendidikan Moral
  • Kelebihan Pentaksiran formal dan tidak formal.
  • Kelemahan pentaksiran formal dan tidak formal.
  • Masalah perlaksanaan pentaksiran formal dan tidak formal.
5
4
Pengurusan Matapelajaran Pendidikan Moral di Sekolah
·         Tugas dan tanggung jawab Guru Panitia matapelajaran Pendidikan Moral.
·         Tugas dan tanggung jawab guru Pendidikan Moral.
·         Mengurus sumber dan bahan Pengajaran pembelajaran Pendidikan Moral.
·         Melibatkan diri dalam aktiviti Pengajaran Pembelajaran Moral dalam dan luar sekolah.
10
5
Tanggung jawab dan peranan guru Pendidikan Moral dalam merealisasikan aspirasi negara
·         Peranan guru Moral dalam falsafah Pendidikan Kebangsaan.
-          Intipati Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
-          Peranan dan tanggung jawab guru Pendidikan Moral dan sekolah dalam merealisasikan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
·         Peranan guru Pendidikan Moral dalam mencapai hasrat Rukunegara.
-          Intipati Rukunegara.
-          Peranan dan tanggung jawab guru Pendidikan Moral dan sekolah dalam merealisasikan Rukunegara.
·         Peranan guru Pendidikan Moral dalam mencapai Wawasan 2020.
-          Intipati Wawasan 2020.
-          Peranan dan tanggung jawab guru Pendidkan Moral dan sekolah dalam merealisasikan Wawasan 2020.
·         Peranan guru Pendidikan Moral dalam menjayakan kod etika perguruan.
-          Intipati kod etika perguruan.
-          Peranan dan tanggung jawab guru Pendidikan Moral dan sekolah dalam merealisasikan kod etika perguruan.
10
Jumlah
45

Pentaksiran
Kerja Kursus                  50 %
Peperiksaan Akhir         50 %
Rujukan
Asas
Black, H. & Broadfoot, P. (1982). Keeping track of teaching: Assessment in the modern classroom. London: Routledge & Kegan Paul.

Bloom, B.S. et al. Dalam Mohd. Zainuddin Hashim. (1984). (Terj). Taksonomi objektif pendidikan buku pedoman 2: Domain afektif. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka

Khoo, K.P. & Tang, C.Y. (1990). Pendidikan Moral. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman
Rujukan
Tambahan
Hinman, L.M. (2000). Contemporary Moral issues: Diversity and consensus. (2nd. Ed.) New Jersey: Prentice Hall.

Inman, S., Buck, M. & Burke, H. (Eds) (1998). Assessing personal and social development: Measuring the unmeasurable. Great Britain: Biddles Ltd.

Kirschenbaum, H. (1994). 100 ways to enhance values and morality in schools and youth settings. Boston: Allyn and Bacon

Pojman, L. P. (1998). Ethics Discovering right and wrong (3rd ed). USA: Wadsworth Publishing Company.

Ryan, K. & Bohlin, K.E. (1999). Building character in schools. CA: Jossey-Bass.
drabdshatar

No comments:

Post a Comment

Post a Comment