Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan
Kepujian
(Pendidikan Moral)
Nama Kursus
|
Pentaksiran dan Pengurusan Matapelajaran Pendidikan Moral di Sekolah
(Evaluation and Management of Moral Education Subject in School)
|
Kod Kursus
|
ELM
3103
|
Kredit
|
3 (3+0)
|
Jam kontak
|
45 jam
|
Bahasa Pengantar
|
Bahasa Melayu
|
Prasyarat
|
Tiada
|
Semester
|
Pertama/kedua
|
Hasil Pembelajaran
|
1. Membina
instrumen dan item pentaksiran secara formal dan tidak formal dalam
Pendidikan Moral.
2. Menghuraikan masalah-masalah yang
dihadapi dalam pentaksiran formal dan tidak formal dalam Pendidikan Moral.
3. Mendapat gambaran skop
pengurusan matapelajaran Pendidikan Moral di sekolah.
4. Mengenalpasti peranan dan
tanggung jawab guru Pendidikan Moral dalam merealisasikan aspirasi negara.
|
Sinopsis
|
Kursus ini memberi pengetahuan dan kemahiran asas yang
perlu untuk menjalankan pentaksiran Pendidikan Moral secara formal dan tidak
formal; isu-isu dalam pentaksiran Pendidikan Moral; pengurusan matapelajaran
Pendidikan Moral: tanggungjawab guru moral dalam merealisasikan aspirasi
negara.
In this course,
students will learn how to carry out the assessment of Moral Education in primary
school level; issues faced in assessment of Moral Education; the manangement
of Moral Education as a subject in primary schools; the role of moral
education teachers in fulfilling the country’s aspirations.
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1
|
Pentaksiran Pendidikan Moral di Sekolah Rendah
-
Jenis-jenis penilaian
formal
-
Jadual Spesfikasi
Ujian
-
Jenis-jenis pentaksiran tidak formal
|
5
|
2
|
Pembinaan Instrumen dan
Item Pentaksiran dalam Pendidikan Moral
-
Objektif
-
Subjektif
-
Pemerhatian
-
Temubual
-
Hasil kerja murid
-
Senarai semak
-
Rekod Anekdot
|
15
|
3
|
Isu-isu dalam Pentaksiran Pendidikan Moral
|
5
|
4
|
Pengurusan Matapelajaran Pendidikan
Moral di Sekolah
·
Tugas
dan tanggung jawab Guru Panitia matapelajaran Pendidikan Moral.
·
Tugas
dan tanggung jawab guru Pendidikan Moral.
·
Mengurus
sumber dan bahan Pengajaran pembelajaran Pendidikan Moral.
·
Melibatkan
diri dalam aktiviti Pengajaran Pembelajaran Moral dalam dan luar sekolah.
|
10
|
5
|
Tanggung jawab dan peranan guru Pendidikan Moral dalam
merealisasikan aspirasi negara
·
Peranan guru Moral dalam falsafah Pendidikan Kebangsaan.
-
Intipati Falsafah
Pendidikan Kebangsaan.
-
Peranan dan tanggung
jawab guru Pendidikan Moral dan sekolah dalam merealisasikan Falsafah
Pendidikan Kebangsaan.
·
Peranan guru Pendidikan Moral dalam mencapai hasrat Rukunegara.
-
Intipati Rukunegara.
-
Peranan dan tanggung
jawab guru Pendidikan Moral dan sekolah dalam merealisasikan Rukunegara.
·
Peranan guru Pendidikan Moral dalam mencapai Wawasan 2020.
-
Intipati Wawasan 2020.
-
Peranan dan tanggung
jawab guru Pendidkan Moral dan sekolah dalam merealisasikan Wawasan 2020.
·
Peranan guru Pendidikan Moral dalam menjayakan kod etika perguruan.
-
Intipati kod etika
perguruan.
-
Peranan dan tanggung
jawab guru Pendidikan Moral dan sekolah dalam merealisasikan kod etika
perguruan.
|
10
|
Jumlah
|
45
|
Pentaksiran
|
Kerja Kursus 50 %
Peperiksaan
Akhir 50 %
|
Rujukan
Asas
|
Black, H. &
Broadfoot, P. (1982). Keeping track of
teaching: Assessment in the modern classroom.
Bloom, B.S. et al. Dalam
Mohd. Zainuddin Hashim. (1984). (Terj). Taksonomi
objektif pendidikan buku pedoman 2: Domain afektif. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
Khoo, K.P. & Tang, C.Y. (1990). Pendidikan Moral. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman
|
Rujukan
Tambahan
|
Hinman, L.M. (2000). Contemporary Moral issues: Diversity and consensus. (2nd. Ed.)
New Jersey: Prentice Hall.
Inman, S., Buck, M.
& Burke, H. (Eds) (1998). Assessing
personal and social development:
Measuring the unmeasurable.
Kirschenbaum, H. (1994). 100 ways
to enhance values and morality in schools and youth settings. Boston:
Allyn and Bacon
Pojman, L. P. (1998). Ethics Discovering right and wrong (3rd
ed). USA: Wadsworth Publishing Company.
|
drabdshatar
No comments:
Post a Comment