PENTAKSIRAN
KERJA KURSUS-PROJEK
(Jadual
Spesifikasi Tugasan, Soalan Tugasan dan Rubrik Pemarkahan)
Kursus:
|
ELM 3103
PENTAKSIRAN DAN PENGURUSAN
MATAPELAJARAN PENDIDIKAN MORAL
DI SEKOLAH
|
Tempoh:
|
Tarikh Mula: 4 Feb 2013
Tarikh Serahan: 15 Mac 2013
|
|
Program:
|
PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN
|
Tahun/ Semester:
|
LIMA
|
|
Kumpulan:
|
PISMP SEMESTER 5
|
|||
Disediakan
oleh:
|
PUAN SUZANA BINTI HARUN
|
|||
Disahkan
oleh:
|
Penyelaras Kursus
|
Ketua Jabatan
|
||
Nama
&
Tandatangan
| ||||
Tarikh:
|
||||
INSTITUT
PENDIDIKAN GURU KAMPUS TENGKU AMPUAN AFZAN
JADUAL
SPESIFIKASI TUGASAN PROJEK
JABATAN : JABATAN PENDIDIKAN ISLAM DAN MORAL
MATA
PELAJARAN : PENTAKSIRAN DAN PENGURUSAN MATAPELAJARAN
PENDIDIKAN MORAL DI SEKOLAH
KUMPULAN : PISMP SEMESTER 5 AMBILAN JANUARI 2011
SEMESTER : LIMA
Tarikh
Mula
|
4 Feb
2013
|
Tarikh
Hantar
|
15 Mac
2013
|
Hasil
Pembelajaran Kursus:
1. Membina
instrumen dan item pentaksiran secara formal dan tidak formal dalam Pendidikan
Moral.
2. Menghuraikan masalah-masalah yang dihadapi dalam
pentaksiran formal dan tidak formal
dalam Pendidikan Moral.
3. Mendapat gambaran skop pengurusan matapelajaran
Pendidikan Moral di sekolah.
4. Mengenalpasti
peranan dan tanggungjawab guru Pendidikan Moral dalam merealisasikan
aspirasi
negara.
Kerja kursus ini bagi menilai hasil
pembelajaran 1 dan 2
Objektif Projek:
Pada akhir tugasan ini pelajar
dapat:
1. Menjelaskan pentaksiran formal dan tidak formal.
2. Membina
Jadual Spesifikasi Ujian (JSU) Pendidikan Moral KBSR.
3. Membina
instrumen pentaksiran formal dan tidak formal.
4. Menghasilkan
satu penulisan refleksi berkaitan dengan tugasan.
TAJUK
|
TUGASAN
|
WAJARAN
|
CATATAN
|
1.
Menulis esei lengkap mengenai pentaksiran formal daan
tidak formal dalam Pendidikan Moral KBSR.
2.
Membina Jadual Spesifikasi Ujian (JSU) Pendidikan Moral
Tahun 4/5/6.
3. Membina instrumen pentaksiran dan item pentaksiran
formal dan tidak formal dalam Pendidikan Moral KBSR.
|
1.
Esei pendek:
Huraian
mengenai pentaksiran formal dan tidak formal dalam Pendidikan Moral KBSR.
2.
Banding beza antara penilaian formal dan tidak formal
menggunakan borang pengurusan grafik ’Peta Buih Berganda’ (i-THINK).
3.
Membina Jadual Spesifikasi Ujian (JSU) Pendidikan Moral
Tahun 4/5/6 bagi penyediaan soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun.
4.
Membina
instrumen pentaksiran dan item pentaksiran berdasarkan item yang telah
disenaraikan.
5. Penulisan refleksi
- Kebolehan menganalisis pengalaman
yang dilalui semasa penulisan esei dan
pembinaan instrument serta item pentaksiran.
- Pengetahuan baharu yang tercapai.
|
30%
10%
20%
20%
20%
|
Kriteria penilaian
keseluruhan
- Kandungan
- - Perbincangan kritikal dan reflektif
- - Persembahan
- - Organisasi
- - Bahasa
- Rujukan dan bahan-bahan sokongan
Komitmen
- - Menunjukkan kesungguhan dan penglibatan penuh dalam tugasan.
- - Mempunyai sumber rujukan terkini
dan penulisan mengikut format yang betul.
Refleksi
- Menunjukkan
keupayaan pemikiran reflektif dan mencatat refleksi dengan kaedah penulisan
yang bermutu.
|
INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS TENGKU AMPUAN AFZAN
TUGASAN PROJEK
TAJUK
PROGRAM : PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN(PISMP)
|
NAMA
PELAJAR :
|
||||
KOD DAN NAMA KURSUS
:
ELM 3103
PENTAKSIRAN DAN PENGURUSAN
MATAPELAJARAN PENDIDIKAN MORAL DI SEKOLAH
|
SEMESTER : LIMA
|
||||
TARIKH
MULA
|
4 FEBRUARI
2013
|
TARIKH
HANTAR
|
15 MAC 2013
|
||
Hasil Pembelajaran Kursus:
- Membina instrumen dan item pentaksiran secara formal dan tidak formal dalam Pendidikan Moral.
- Menghuraikan masalah-masalah yang dihadapi dalam pentaksiran formal dan tidak formal dalam Pendidikan Moral.
- Mendapat gambaran skop pengurusan matapelajaran Pendidikan Moral di sekolah.
- Mengenalpasti peranan dan tanggungjawab guru Pendidikan Moral dalam merealisasikan aspirasi negara.
Kerja Kursus ini bagi menilai hasil pembelajaran 1 dan 2
Objektif
Projek:
Pelajar dapat melaksanakan
tugas-tugas berikut:
- Menjelaskan pentaksiran formal dan tidak formal.
- Membina Jadual Spesifikasi Ujian (JSU).
- Membina instrumen pentaksiran formal dan tidak formal.
- Menghasilkan satu penulisan refleksi berkaitan
dengan tugasan.
Pentaksiran
merupakan satu proses mendapatkan
maklumat dan seterusnya membuat penilaian tentang produk sesuatu proses
pendidikan. Keberkesanan sesuatu proses pendidikan dapat diuji melalui
pentaksiran formal dan tidak formal.
Berdasarkan penyataan di atas para pelajar dikehendaki :
- Menulis esei lengkap mengenai pentaksiran formal dan
tidak formal dalam Pendidikan Moral KBSR.
- Membuat
banding beza antara pentaksiran formal dan tidak formal menggunakan borang
pengurusan grafik ’Peta Buih Berganda’ (i-THINK).
- Membina
Jadual Spesifikasi Ujian (JSU) Pendidikan Moral Tahun 4/5/6 bagi
penyediaan soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun.
- Membina
instrumen pentaksiran dan item pentaksiran formal dan tidak formal berdasarkan
jenis-jenis instrumen yang berikut:
i. Objektif (soalan mestilah mengikut aras Taksonomi Bloom
iaitu sebanyak 6 soalan).
ii. Subjektif ( 4 soalan)
iii. Pemerhatian
iv. Arahan tugasan berkaitan hasil kerja murid.
- Menulis refleksi berhubung dengan tugasan di atas.
Penulisan refleksi ini mestilah menunjukkan kefahaman anda menganalisis pengalaman yang dilalui bagi menyiapkan
tugasan projek ini.
Panduan Pelaksanaan Projek
1. Tugasan ini ialah tugasan individu .
2.
Anda boleh
bergerak secara kolaboratif untuk mengumpul data atau maklumat.
3. Format penulisan tugasan adalah seperti yang berikut:
3.1 Muka depan hendaklah mengikut templat
terkini.
3.2 Font Arial.
3.3 Saiz huruf
- 11
3.4 Langkau
1.5 baris
3.5 Rujukan
mengikut format APA (American Psychological Association).
4. Panjang esei adalah antara 2500
hingga 3000 patah perkataan dan tidak melebihi 15 muka surat
5. Rujukan tidak termasuk dalam jumlah
pengiraan perkataan.
6.
Amalan
plagiat tidak dibenarkan sama sekali.
7.
Tugasan ini
membawa markah 100% dan wajaran 50 %.
Tugasan yang baik harus menunjukkan criteria yang
berikut:
- Liputan isi kandungan yang
menyeluruh, konsisten dan terperinci.
- Bukti-bukti dan bahan-bahan
yang dapat menyokong hujah-hujah anda hendaklah dikemukakan.
- Keseluruhan isi dan pengolahan
perlu menunjukkan ketulenan dengan sokongan ilmiah.
- Format dan organisasi laporan
perlu jelas dan koheren.
- Penulisan tugasan harus menunjukkan kematangan hujah, kefasihan bahasa, laras bahasa yang sesuai dan tiada kesalahan ejaan.
Tugasan
disediakan oleh, Disemak
oleh,
(PN. SUZANA BT. HARUN) (HJ. MHD. SAID BIN IBRAHIM)
Pensyarah ELM3103 Pensyarah Kanan (SME)
Disahkan
oleh,
(HJ. MOHAMMAD TAJUDDIN BIN SIDEK)
Ketua Jabatan JAPIM
RUBRIK PEMARKAHAN HOLISTIK
TUGASAN PROJEK
|
|
TAJUK PROGRAM :
PISMP AMBILAN JANUARI 2011
|
SEMESTER : 5
|
TAJUK KURSUS :
(ELM 3103) PENTAKSIRAN DAN PENGURUSAN MATAPELAJARAN PENDIDIKAN MORAL
|
Skala
|
Deskriptor
|
Amat Cemerlang
90 - 100
|
Kandungan
Perbincangan
Kritikal & Reflektif
Organisasi
Bahasa
Kemahiran
Merujuk
|
Cemerlang
80 - 89
|
Kandungan
Perbincangan
Kritikal & Reflektif
Organisasi
Bahasa
Kemahiran
Merujuk
|
Kepujian
65- 79
|
Kandungan
Perbincangan
Kritikal & Reflektif
Organisasi
Bahasa
Kemahiran
Merujuk
|
Lulus
50 - 64
|
Kandungan
Perbincangan
Kritikal & Reflektif
Organisasi
Bahasa
Kemahiran
Merujuk
|
Gagal
0 – 49
|
Kandungan
Perbincangan
Kritikal & Reflektif
Organisasi
Bahasa
Kemahiran
Merujuk
|
No comments:
Post a Comment