PENGENALAN
- Penilaian afektif berfokus terhadap sikap, nilai, minat dan perasaan seseorang pelajar.
- Misalnya penilaian pelajar terhadap konsep kendiri mereka sebagai pelajar adalah satu contoh penilaian afektif.
- Kontras dengan bidang kognitif yang melibatkan aktiviti intelektual pelajar.
- Kontras dengan bidang psikomotor yang melibatkan ‘small muscles and large muscles skills’
David R. Krathwohl dan rakan-rakan (1964) menghasilkan objektif taksonomi afektif.
Tahap | Ciri-ciri |
Penerimaan
‘Receiving/Attending’
|
|
Bergerakbalas
‘Responding’
|
|
Penilaian
‘Valuing’
|
|
Pengurusan
|
|
Perwatakan berdasarkan nilai
(Characterization by a value or value complex)
|
|
PEMBINAAN ITEM UNTUK PENILAIAN AFEKTIF MORAL
- Self-report assessment devicesAnderson (1981) menyokong penggunaan penilaian afektif apabila menilai status afektif pelajar.
- Inventori Likert
- Likert (1932) mencipta satu penilaian menggunakan skala yang membolehkan guru-guru Pendidikan Moral menilai pelbagai aspek afektif moral.
- Dalam Inventori Likert, beberapa pernyataan diberi dan respon diberi dalam bentuk 5, 3 atau 2 pilihan.
- Contoh pilihan: Ya, Tidak
- Setuju, Kurang Setuju, Tidak Setuju
- Sangat Setuju, Setuju, Tidak pasti, Tidak Setuju, Sangat Tidak Setuju
No comments:
Post a Comment