RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Mata Pelajaran: Pendidikan Moral
Tahun : 5
Arif
Tarikh : 28
Februari 2008
Masa : 8.00-9.00 pagi
Bil. Murid: 20
orang
o
Amalan
bersederhana dalam penggunaan sumber-sumber
alam yang bernilai
- Projek mengurangkan sisa, mengguna dan mengitar
semula
sisa
Isu/ Situasi: Fikir
Dahulu Sebelum Buang
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid akan dapat;
Peng. Sedia
Ada: Murid selalu makan atau minum daripada makanan yang dibungkus
atau
ditinkan.
Pendekatan: Pemupukan Nilai
Alat Bantu Mengajar: Buku
teks (m.s 92-95), Buku Latihan, Komputer/ LCD
(Gambar Hasil Kraftangan), jambangan
bunga, tin/ botol minuman, gam dan gunting.
Kemahiran Generik: KBKK (membanding-beza), KMD
Langkah P&P/
masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
(Kaedah/ teknik, ABM,
Nilai, ICT, KBKK, KMD)
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Lagu `Elakkan Pembaziran’
|
|
- Sumbangsaran
- Nyanyian
- Seni kata lagu (rujuk buku teks m.s 95).
- Cintai dan
hargai alam
sekitar.
|
Langkah 1
(15 minit)
|
Fikir Dahulu Sebelum Buang
- Cara penggunaan sumber alam.
- Kesan kepupusan sumber alam
|
|
- Perbincangan kelas.
- Buku teks m.s 92-93
- Menjana idea
|
Langkah 2
(10 minit)
|
Fikir Dahulu Sebelum Buang
Betul
- Kongsi kereta
- Menggunakan kenderaan
awam
- Menutup dapur gas
selepas memasak
- Menutup pili selepas
mencuci kereta
Salah
- Membiarkan air melimpah
- Membuang sampah merata.
|
|
- Perbincangan
dan
pembentangan.
-
Rasional
-
Buku teks m.s 92-93
-
`GO’ Banding
Beza
-
KMD (perasaan)
|
Langkah 3
(20 minit)
|
Menghasilkan bekas alat tulis dengan menggunakan tin
atau botol minuman terpakai/ terbuang.
|
|
- Demonstrasi
Projek
- Komputer/ LCD
- Kreativiti
|
Langkah 4
(5 minit)
|
Pengukuhan
|
|
- Latihan bertulis
-Buku teks m.s 95)
- Buku Latihan
- Yakin
|
Penutup
(5 minit)
|
Rumusan
|
|
- Nyanyian
- Komputer/LCD
- Cintai dan
hargai alam
sekitar.
|
Refleksi Kendiri:
drabdshatar
drabdshatar
No comments:
Post a Comment